Vitamin B2 - Riboflavin

Riboflavin je ve vodě rozpustný vitamin skupiny B, který se podílí na přeměně bílkovin, tuků a sacharidů v energii potřebnou pro organismus. Nedostatečný přísun riboflavinu provází často nedostatek ostatních vitamínů skupiny B, který bývá často u lidí pokročilého věku a u alkoholiků.

obrázek ke článku Vitamin B2 - Riboflavin

Nadměrné užívání vitaminu B2, tzn. více, než jej lidský organismus spotřebuje, způsobuje nedostatek ostatních vitamínů skupiny B, jež nejsou současně podávány v patřičném poměru. Pamatujte, že používání neúplných skupin vitamínu B často nadělá víc škody, než užitku, vždy je lépe užívat v komplexu s ostatními vitamíny B nebo jako součást multivitaminového prostředku.

Vitamin B2 působí proti migréně a v prevenci nebo zpomalení šedého zákalu, pomáhá při hojení kůže (zvláště po úrazech a chirurgických zákrocích a popáleninách), podporuje tvorbu imunitních buněk nezbytných v boji s infekcí a ve spojení s železem se účastní tvorby červených krvinek, které přivádějí kyslík z krve ke všem buňkám organismu. Hraje životně důležitou roli při tvorbě hormonu štítné žlázy, který urychluje metabolismus a pomáhá zajišťovat energetickou potřebu pro všechny tělesné orgány.

Riboflavin přeměňuje vitamin B6 a niacin na aktivní formu, aby mohly plnit svou funkci. Může být prospěšný při nervových i jiných onemocněních, např. u Alzheimerovy choroby, poruch citlivosti, epilepsii, roztroušené sklerózy, úzkostných stavů, stresu a chronické únavy.

Riboflavin také vytváří látky podporující antioxidanty (například vitamin E), k ochraně buněk před poškozením volnými radikály. Tím, že zvyšuje antioxidační pochody, chrání tělesné tkáně, především oční čočky, podílí se na udržování dobré funkce očí a centrálních i periferních nervů.

Bohatým zdrojem vitaminu B2 jsou:


  • játra
  • pivovarské droždí
  • mléko
  • sýry
  • vejce
  • jogurty
  • obiloviny, celozrnný chléb
  • ryby
  • hovězí maso
  • nalézá se také v listových zeleninách, ale organismus jej vstřebá jedině tehdy, je-li zelenina šetrně uvařena
  • houby

Nedostatek vitaminu B2 se projevuje:


  • pukajícími koutky úst
  • oči jsou krvavé, ráno zalepené, citlivé vůči světlu (světloplachost)
  • svědícími víčky očí
  • šedým zákalem očí
  • červenými žilkami na kůži tváří, nosu
  • olejovitou kůží nosu, brady i čela
  • olupující se kůží kolem nosu a ušních lalůčků
  • kožní vyrážkou v tříslech
  • suchou a drsnou kůží
  • zánětlivými projevy kůže a sliznic
  • chudokrevností, kterou provází zvýšená únava
  • nadměrně mastícími se vlasy
  • ospalostí

Pochopitelně, že nikdo nemá tyto potíže všechny současně, může mít jen některé z nich, které se pak mohou měnit ze dne na den. Mezi další příznaky nedostatku vitaminu B2 patří i svislé čárky, nebo tenké vrásky, nejprve na spodním rtu, později tyto vrásky vymizí a ret se stává svraštělý a drsný až popukaný. Mohou se odlupovat i tenké šupiny kůže. Jazyk dostává purpurovou barvu až nachovou. Při velkém a náhlém nedostatku koutky úst zcela pukají, nehojí se, aniž by krvácely, jsou bolavé, mohou se rychle rozšířit až o 1cm dovnitř. Tyto praskliny se objevují, nebo náhle mizí, a to závisí na přísunu vitaminu B2.

Není jisté, ale je zcela možné, že nedostatek B2 způsobuje šedý zákal očí. Pacienti, kteří mají příznaky šedého zákalu, nebo přímo šedý zákal, mají všechny symptomy příznaků nedostatku B2. K léčbě se osvědčuje podávání velkých dávek B2 + přiměřená strava + vyvážené dávkování vitamínové skupiny B a to několik týdnů.

Jak vitamin B2 užívat:


Doporučené denní množství riboflavinu je 1,5 mg pro muže i pro ženy. Uvedené množství obvykle chrání proti nedostatku tohoto vitaminu. Při určitých chorobách ovšem bývají podávány dávky vyšší, např. při migréně jsou dávky až 200 mg denně. Užíváte-li hormonální antikoncepci, antibiotika nebo psychiatrické léky, které mohou ovlivnit spotřebu riboflavinu, poraďte se o užívání tohoto vitaminu se svým lékařem. Riboflavin neužívejte společně s alkoholem, který snižuje jeho vstřebávání.

Nadbytek riboflavinu není nebezpečný, protože se jeho přebytky vylučují z těla ven močí. O užívání potravinových doplňků je přesto vhodné, poradit se svým ošetřujícím lékařem!


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Vitamin B2 - Riboflavin


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní