Chróm (Chromium, Cr)

Chróm je stopový prvek, jeho obsah v těle dospělého muže je 6 mg, což je množství, které by se vešlo na špičku nože. Přesto jej můžeme najít ve všech tkáních našeho těla. Chróm má příznivý vliv na látkovou výměnu, je nezbytný pro metabolismus bílkovin, tuků a cukrů.

obrázek ke článku Chróm (Chromium, Cr)

Chróm napomáhá využití aminokyselin a stabilizuje energetickou rovnováhu organismu, jelikož průběžně reguluje hladinu cukru v krvi (přínos pro diabetiky). Díky těmto vlivům pomáhá organismu snášet vyšší zátěž a umožňuje mu rychlejší regeneraci, čímž zvyšuje jeho výkonnost. Tím, že chróm přispívá ke štěpení tuků, pomáhá snížit hladinu škodlivého cholesterolu (LDL) a naopak zvýšit hladinu prospěšného cholesterolu (HDL), čímž snižuje riziko srdečních chorob.

Zesiluje účinky inzulínu, který dodává do buněk glukózu a aminokyseliny, jež jsou potřebné pro tvorbu energie a syntézu bílkovin. Inzulín patří k nejdůležitějším hormonům, přispívá k redukci tělesné váhy, rozvoji svalů, zajišťuje správnou funkci srdce a kardiovaskulárního systému.

Přírodní zdroje chrómu:


  • ryby
  • dary moře
  • drůbež
  • vnitřnosti
  • luštěniny
  • rýže
  • celozrnné obilniny a pečivo
  • obilné klíčky
  • brambory
  • švestky
  • ořechy
  • pivovarské kvasnice

Vstřebávání chrómu z potravy podporuje strava bohatá na vlákninu.

Projevy nedostatku chrómu:


  • vysoká hladina cholesterolu
  • přecitlivělost na cukr, diabetes
  • srdeční onemocnění
  • pokles výkonnosti
  • zpomalení růstu svalů
  • bolest hlavy
  • podrážděnost
  • pocity nevolnosti
  • deprese
  • neklid
  • únava
  • krácení délky života

Příznaky nedostatku chrómu se mohou stupňovat u osob, které konzumují příliš mnoho jednoduchých cukrů (hroznový cukr, ovocný cukr, rafinovaný krystalovaný cukr).

Údaje o denním příjmu chrómu se v různých zemích liší. U nás se pohybuje doporučené denní množství chrómu cca 100 mikrogramů. Chróm se vyskytuje v různých chemických formách, nejužívanější je chromium picolinate a chromium polynikotinát. Za bezpečný a přiměřený denní příjem chrómu se považují dávky v rozmezí 50 - 200 mikrogramů.

Chróm je vhodné užívat při jídle, zapít sklenicí vody, aby nedocházelo k podráždění žaludeční stěny. Chróm se lépe vstřebává, je-li užíván s vitaminem C.

Projevy nadbytku chrómu jsou spíše výjimečné. Při krátkodobém užívání v doporučených dávkách by měl být výskyt nežádoucích účinků minimální. Pokud však trpíte alergií na anorganický chróm, může být pro vás užívání chrómu nebezpečné.

O užívání chrómu a potravinových doplňků s jeho obsahem se vždy poraďte předem s ošetřujícím lékařem! U nemocných s cukrovkou, kteří užívají inzulín, může chróm pozměnit diabetickou léčbu.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Chróm (Chromium, Cr)


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní