Cholin (dříve označení vitamin B11)

Cholin je částečně přijímán stravou, částečně je vytvářen v játrech a dalších tkáních z různých esenciálních látek, např. z aminokyseliny methioninu za přítomnosti kyseliny listové a vitamínů ze skupiny B. V doplňcích stravy se vyskytuje nejčastěji jako cholin hydrochlorid nebo cholin bitartrát.

obrázek ke článku Cholin (dříve označení vitamin B11)

Cholin má lipotropický účinek, podílí se na využití tuků a cholesterolu, zabraňuje hromadění cholesterolu a tuku v organismu a vytváří ochranu jater před poškozením alkoholem, toxiny a léky. Spolu s betainem a methioninem zajišťuje přepravu tuků do buněk.

V organismu je cholin také stavební látkou pro acetylcholin, který je hlavním přenašečem nervových vzruchů do mozku a do nervosvalové ploténky. Ta zajišťuje koordinaci pohybů pod dohledem řídícího mozkového centra.

Bohatým zdrojem cholinu jsou:


  • vaječné žloutky
  • játra
  • mozeček
  • srdce
  • ledvinky
  • obilné klíčky
  • mléko
  • lecitin ze sojového oleje
  • pivovarské droždí
  • listová zelenina
  • burské oříšky

Při nedostatku cholinu vzniká nephritis (zanícení ledvin), krevní tlak i hladina cholesterolu LDL rychle stoupá, dochází k zánětu jater, což je jediný důkaz o nedostatku cholinu. Objevuje se snížená snášenlivost tuků, nervosvalové poruchy, tvorba žlučových kamenů.

Pomocí cholinu lze upravit vysoký tlak, zlepšit spánek, mizí i otoky a oční poruchy.

Prvními varovnými symptomy nedostatku může být:


  • zhoršená schopnost soustředění
  • zapomnětlivost
  • bolesti hlavy

Nedostatek cholinu se dále projevuje:


  • vysokým krevním tlakem
  • poruchou paměti (krátkodobé i dlouhodobé)
  • zánětem ledvin
  • zánětem jater
  • vysokým cholesterolem
  • bolestí hlavy
  • nevolností
  • hučením v uších
  • bušením srdce
  • zácpou

Přesný požadavek cholinu ve stravě není znám, pohybuje se mezi 1- 3 gramy denně. Při běžné stravě je cholinu dostatek. Vyšší nároky na potřebu tohoto vitaminu (až na dvojnásobek okolo 6 g/den) vznikají při vystavení dlouhodobému psychickému stresu, nadměrným nárokům na paměť, při konzumaci tuhých tuků.

I když samotný cholin není toxický, při jeho nadměrném užívání se může objevit:

  • bolest svalů
  • nechutenství
  • zapáchající pot

Před užíváním cholinu a ostatních potravinových doplňků je vždy vhodná konzultace s ošetřujícím lékařem!


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Cholin (dříve označení vitamin B11)


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní