Vitamin B6 - Pyridoxin

Vstřebání vitaminu B6 se podstatně zlepší, obsahuje-li naše strava vitamin B2 nebo celou skupinu vitamínu B a hořčík. Vitamin B6 je velmi důležitý pro udržování správné hladiny hořčíku v krvi a tkáních, je nutný k zužitkování nenasycených mastných kyselin a mnohých bílkovin. Je součástí metabolismu cholesterolu, pomáhá tak preventivně proti srdečním onemocněním. Může pomoci při redukčních dietách. Předchází vzniku stresu a depresí, zvyšuje obranyschopnost organismu.

obrázek ke článku Vitamin B6 - Pyridoxin

Bez pyridoxinu nemohou být stavěny tkáně, vyráběn lecitin, krevní cholesterol udržován na normální hladině, při jeho nedostatku dochází i ke zpomalení psychomotorického vývoje. Pomocí vitaminu B6 se tvoří chemické látky, např. v mozku serotonin. Také tvoření zubního kazu a ledvinových kamenů lze zabránit podáváním vitaminu B6 společně s hořčíkem.

Vitamin B6 se podílí na tvorbě červených krvinek, při jeho nedostatku vzniká mnoho bílých krvinek a málo lymfocytů, dochází k nedostatečnému zužitkování bílkovin. Kůže šupinatí, zhoršují se vyrážky, postupně vzniká ve vlasech na lebce, za ušima a kolem nosu ekzém. Na ekzém lépe působí mast obsahující vitamin B6, než jeho podání ústy. Také tiky, chvění, křeče v nohách se upraví podáním pyridoxinu společně s hořčíkem.

Vitamin B6 pomáhá v prevenci kardiovaskulárních onemocnění a mozkových příhod. Léčí deprese, zmírňuje nespavost a příznaky premenstruačního syndromu (pomáhá odstraňovat nadbytek estrogenu z těla), pomáhá zklidnit a snížit frekvenci astmatických záchvatů. Vitamin B6 také zmírňuje příznaky syndromu karpálního tunelu, ke kterému patří také zánět nervů v zápěstí.

Potřeba vitaminu B6 závisí také na spotřebě bílkovin a tuků. Zdá se, že diabetikové a epileptikové mají dědičnou vysokou potřebu vitaminu B6.

U těhotných žen prudce stoupá potřeba tohoto vitaminu, proto je nutné jej v těhotenství dodávat, aby se předešlo tzv. ranní nevolnosti a zvracení.

Bohatým zdrojem vitaminu B6 jsou:


  • pivovarské kvasnice
  • pšeničné klíčky
  • černá melasa
  • játra
  • ledvinky
  • ryby
  • drůbež
  • vejce
  • brambory
  • mrkev
  • ořechy
  • sojové boby
  • luštěniny
  • celozrnné obiloviny
  • avokádo
  • banány
  • listový salát

Mnoho tohoto vitaminu se ztrácí nešetrným vařením, konzervováním a dlouhodobým uskladňováním potravin. Třetina dospělých, z toho polovina žen a lidí vyššího věku nezískává nutnou denní dávku vitaminu B6 v dostatečném množství a proto jej musí doplňovat formou potravinových doplňků. Také orálně podávaná antikoncepce tento vitamin v těle ničí.

Na některé jedince trpící nespavostí a nervozitou, působí tento vitamin jako uklidňující prostředek.

Nedostatek vitaminu B6 se projevuje:


  • bolestmi hlavy
  • páchnoucím dechem
  • depresemi
  • zmateností
  • brněním a mrazením v dolních končetinách
  • vzteklostí
  • chudokrevností
  • extrémní nervozitou
  • neschopností koncentrace
  • bolestmi až křečemi v trávicím ústrojí
  • mnoha velmi páchnoucími větry
  • svědící až červenou pokožkou kolem genitálií
  • bolestivými nebo krvácejícími hemeroidy
  • ekzémy
  • padáním vlasů
  • nevolností až zvracením
  • bolavými rty, ústy i jazykem

Při mírném nedostatku vitaminu B6 se objevují jeden, či dva výše uvedené příznaky.

I při intenzivním léčení nemizí nervozita a bolest hlavy dříve než za 4 – 6 týdnů, stejně tak i hemeroidy.

Jak vitamin B6 užívat:



Vitamin B6 je předepisován například při nervových onemocněních, při užívání antikoncepce a společně s kyselinou listovou a vitaminem B12 jako prevence srdečních onemocnění. Jeho spotřeba je velice individuální a jsou jedinci, kteří potřebují dvojnásobek množství, které je za normálních okolností uvedeno. Obecně platí, že čím více bílkovin sníte, tím více vitaminu B6 je třeba k jejich zpracování.

Denní doporučená dávka pro dospělé a mladistvé je:

  • 1,7-2 mg pro muže
  • 1,4-1,6 mg pro ženy

Denní doporučená dávka pro děti je:

  • 0,3-1 mg pro věk 1-3 roky
  • 1,1 mg pro věk 4-6 let
  • 1,4 mg pro věk 7-10 let
  • 1,9 mg pro ženy a muže

Denní doporučená dávka pro těhotné ženy je cca 2,2 mg.

Dlouhodobé užívání vysokých dávek vitaminu B6 může způsobit poškození nervů. Proto vždy vyšší dávky rozdělte do několika denních dávek. Naštěstí se toto poškození zcela napraví, jakmile přestanete vitamin B6 užívat.

O užívání potravinových doplňků se raději poraďte předem se svým ošetřujícím lékařem!


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Vitamin B6 - Pyridoxin


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní