Inositol (dříve označení vitamin B8)

Inositol je velmi důležitá látka rozpustná ve vodě, kterou si tělo neumí v dostatečném množství samo vyrobit, proto jej musíme tělu dodávat potravou nebo potravinovými doplňky.

obrázek ke článku Inositol (dříve označení vitamin B8)

Inositol se nachází přímo v buněčných membránách. Znamená to, že je součástí našeho srdce, mozku, kostí, svalů i pohlavních orgánů. V těle se podílí na metabolismu mastných kyselin a cholesterolu, čímž se zabrání jejich ukládání v játrech.

Inositol také významně chrání játra před žloutenkou. Je významným antioxidantem, působí proti volným radikálům, čímž přispívá k ochraně před vznikem nádorového onemocnění všeobecně. Některé studie dokonce potvrzují jeho účinnost proti vzniku rakoviny prsu a prostaty. Má však i mnoho dalších, pro organismus velmi příznivých, účinků.

Mužští jedinci potřebují tohoto vitaminu více, než ženy. Inositol je soustřeďován hlavně v oční čočce a v srdečním svalu. Podporuje chuť k jídlu, zabraňuje žaludečním potížím, tvorbě větrů, odstraňuje zácpu. Pomáhá předcházet onemocnění cukrovkou, snižuje potíže u žen v klimakteriu, je účinný při léčbě lupénky a ekzémů.

Vzhledem k jeho rozsáhlému významu, není zatím jeho celková úloha do podrobností probádána. Společně s cholinem pozitivně ovlivňuje mozkovou činnost, snižuje hladinu cholesterolu, vhodná je také kombinace s lecitinem. V případě pravidelného užívání působí proti stárnutí buněk, mnohdy je označován za vitamin zdraví, vitality a mládí! V kosmetice se používá s výhodou ke zlepšení kvality vlasů.

Bohatým zdrojem Inositolu jsou:


  • játra
  • srdce
  • mozeček
  • sója
  • pivovarské droždí
  • obilné klíčky
  • celozrnná mouka
  • ovesné vločky
  • kukuřice
  • rýže
  • mléko
  • ovoce (hroznové víno, grapefruity, ..)
  • zelenina (zelí, květák..)

Nedostatek Inositolu se projevuje:


  • vypadáváním vlasů
  • zácpou
  • zánětem kůže
  • očními poruchami


Doporučená denní dávka není přesně stanovena.

Pro dospělého člověka je doporučena jako preventivní denní dávka 1 gram inositolu.
Potřebu zvyšuje pití kávy, alkoholu a užívání antikoncepčních přípravků.
I když nejsou známy případy toxicity, je nutno zachovávat určitou opatrnost. O užívání potravinových doplňků se raději poraďte předem se svým ošetřujícím lékařem!


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Inositol (dříve označení vitamin B8)


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní