Vitamin B1 - Thiamin

Tento velice levný vitamin je uměle přidáván do mnoha potravin za účelem jejich obohacení. Ovšem jeho nadměrné užívání, tzn. více, než jej lidský organismus spotřebuje, způsobuje nedostatek ostatních vitamínů skupiny B, jež nejsou současně podávány v patřičném poměru.

Pamatujte proto, že používání neúplných skupin vitamínu B často nadělá víc škody, než užitku, vždy je lépe užívat v komplexu s ostatními vitamíny B nebo jako součást multivitaminového prostředku.

obrázek ke článku Vitamin B1 - Thiamin

Vitamin B1 přispívá ke správnému metabolismu (přeměna sacharidů v energii nebo tuk), pomáhá udržovat dobrý stav nervového systému, zlepšuje náladu, posiluje srdce (posiluje funkci srdeční pumpy), zklidňuje zažívací potíže.

Bohatým zdrojem vitaminu B1 jsou:


  • obilné klíčky
  • rýžové slupky
  • obilniny, mouka
  • ořechy
  • všechny luštěniny
  • celozrnný chléb
  • ledvinky, srdce
  • vepřové maso

Hladina B1 (thiaminu) v těle se také vyčerpává dlouhodobou léčbou diuretiky. Ta bývají často předepisována pacientům s onemocněním srdce ke snížení množství tekutiny nahromaděné v důsledku srdeční slabosti.

V kombinaci s cholinem a kyselinou pantotenovou (další vitamíny skupiny B) může thiamin zlepšovat trávení a tím i uklidňovat trávicí potíže. Thiamin také podporuje paměť u nemocných s Alzheimerovou chorobou.

Nedostatek vitaminu B1 se projevuje:


  • bolestmi kolem srdce
  • krátkým dechem
  • bušením srdce
  • brněním a snížením citlivosti v končetinách (např. u nemocných cukrovkou)
  • zánětem trojklaného nervu
  • ústřelem v páteři
  • zácpou
  • únavou
  • depresemi
  • hádavostí, vznětlivostí
  • nízkým srdečním tlakem a basálním metabolismem
  • malým množstvím žaludečních kyselin
  • bolestmi hlavy
  • nevolností, zvracením

Pochopitelně, že nikdo nemá tyto potíže všechny současně, může mít jen některé z nich, které se pak mohou měnit ze dne na den. Po podání B1 vymizí tyto potíže zhruba do 14 dnů. Jako první příznak vymizí únava, a to po několika hodinách.

Spotřeba vitamínové skupiny B, zvláště pak B1 velice stoupá při tělesné námaze, proto při nedostatku B1 může stoupat tep až na 180 a při klidu náhle klesnout až na 40 tepů. Často se objevuje zánět nervů, nebo se může projevit i zánět trojklaného nervu, nebo i ústřel v páteři.

Jak vitamin B1 užívat:


Doporučená dávka tohoto vitaminu je 50 mg denně. Thiamin se nejlépe vstřebává v kyselém prostředí. Je proto třeba jej užívat při jídle, kdy se tvoří žaludeční kyselina. Denní dávku si rozdělte na dvě poloviny a každou berte v jinou dobu, neboť vysoké dávky se rychle vylučují ven z těla močí.

O užívání potravinových doplňků je vždy vhodné poradit se předem se svým ošetřujícím lékařem!


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Vitamin B1 - Thiamin


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní