Vitamin B5 - panthenol - kyselina pantoténová (KP)

Vitamin B5 - kyselina pantoténová (pantothenát vápenatý – calcium pantothenatum) není stabilní v horku, ničí se konzervací a dlouhým vařením. Ve světovém průměru se denně sní stravou cca 5 – 10 mg ačkoliv minimální dávka se pohybuje okolo 50 mg. Vyskytuje se ve všech tkáních našeho těla a její funkce je nezastupitelná.

obrázek ke článku Vitamin B5 - panthenol - kyselina pantoténová (KP)

Vitamin B5 má důležitou úlohu při metabolických pochodech, účastní se tvorby různých enzymů, pomáhá tělu využívat sacharidy, tuky a bílkoviny z potravy.

Pantoténovou kyselinu tělo potřebuje k udržení správné komunikace mezi mozkem a nervovým systémem. Má protistresové účinky a to především díky svému působení na nadledviny, kde podporuje tvorbu hormonů. Při jejím nedostatku dochází k vyčerpání nadledvin.

Zlepšuje stav při chronickém únavovém syndromu, při migréně, zažívacích potížích a některých alergických stavech. Tyto alergie mnohdy vznikají již v kojeneckém věku, kdy je dítě živeno umělou stravou bez KP a mohou přetrvávat po celý život.

Bohatým zdrojem vitaminu B5 jsou:


  • játra
  • ledvinky
  • srdce
  • pivovarské droždí
  • mléko
  • vejce
  • pšeničné klíčky
  • otruby
  • celozrnná mouka
  • zelená listová zelenina

Nedostatek vitaminu B5 se projevuje:


  • únavou
  • bolestmi hlavy
  • závratěmi
  • celkovou slabostí
  • rychlým tepem
  • svalovou křečí
  • sníženou imunitou při nachlazení a podobně
  • vzrušivostí
  • depresemi
  • zvýšenou sedimentací
  • poklesem hemoglobinu v krvi
  • chvěním napnutých prstů
  • ospalostí při současné nespavosti
  • pálením v chodidlech
  • vyčerpáním nadledvinkových žláz
  • poklesem krevního tlaku
  • bolestivými větry i zácpou
  • padáním vlasů či jejich brzké šedivění

Pochopitelně, že nikdo nemá tyto potíže všechny současně, může mít jen některé z nich, které se pak mohou měnit ze dne na den. Léčení je dosti namáhavé a zdlouhavé. Bez KP nemůže být v organismu ani cukr, ani tuk, ani nemůže být využita PABA, ani cholin. Dávkuje-li si pacient stravu bohatou na KP a vitamin C dosti často mizí i různé alergie.

Kdo je obézní a dodržuje redukční dietu, tedy stravu bez KP, vyrábí si ve svém těle jak artritis, tak i dnu. Bez KP si totiž žádný organismus není schopen vytvořit cortizon, mužské a ženské sexuální hormony a asi 25 dalších nadledvinkových hormonů. Spotřeba KP závisí na životním stylu každého jedince, její spotřeba stoupá hlavně při stresových situacích.

Jak vitamin B5 užívat:


Mnozí biochemici se domnívají, že denní potřeba zdravého člověka se pohybuje okolo 30 – 60 mg denně.

  • artritis, alergii, stresech, infekci, častém nachlazení horních cest dýchacích měl by dávkovat denně 3x po 50 – 100 mg. Teprve až ustoupí stresy, mělo by stačit 100mg denně, zvláště je-li strava bohatá na KP (játra, pivovarské droždí, obilné klíčky).
  • podpůrná léčba při odvykání kouření - 500 mg kyseliny pantotenové 1xdenně jako součást komplexu vitaminu B
  • migréna - 400 mg kyseliny pantotenové 2x denně
  • chronický únavový syndrom - 500 mg 2x denně
  • chronické zažívací potíže - 500 mg kyseliny pantotenové 2x denně spolu s 50 mg B1 (thiaminu)
  • alergie - 500 mg kyseliny pantotenové 2x denně

Vitamin B5 není nikdy toxický, máte-li však zdravotní problémy, poraďte se o užívání potravinových doplňků se svým ošetřujícím lékařem!

Vysoké dávkování KP po dlouhou dobu, více než 6 měsíců, může způsobit i zvýšenou potřebu vitamínu B1(thiaminu).


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Vitamin B5 - panthenol - kyselina pantoténová (KP)


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní