Omega-3-nenasycené mastné kyseliny

Tyto mastné kyseliny patří mezi esenciální, což znamená, že jsou pro naše tělo nezbytné, ale tělo si je samo neumí vytvořit. Jediným zdrojem je tedy strava a potravinové doplňky. Omega-3-mastné kyseliny mají významný vliv na celý náš organismus, hrají klíčovou úlohu v celé řadě životních procesů v lidském těle, od regulace krevního tlaku a krevní srážlivosti až po zvyšování imunity a protizánětlivé účinky. Již v roce 1956 byl objeven vztah mezi nedostatkem esenciálních mastných kyselin a časnějším nástupem aterosklerotických příznaků.

obrázek ke článku Omega-3-nenasycené mastné kyseliny

Omega-3-mastné kyseliny mají své uplatnění v prevenci i léčení mnohých onemocnění, proto by měly tvořit nezbytnou část naší výživy.

Druhy omega-3-mastných kyselin:


  • Alfa-linolenová kyselina (ALA) – rostlinného původu, zdrojem jsou např. olej lněného semínka a listová zelenina.
  • Eikosapentaenová (EPA) – živočišného původu, zdrojem jsou hlavně ryby studených vod (tuňák, makrela, losos).
  • Dokosahexaenová kyselina (DHA) – v mase zvířat a jejich orgánech (játra, mozek, ledviny).

Tyto nenasycené kyseliny tvoří podstatnou část buněčné membrány, jsou nepostradatelné při transportu kyslíku z červených krvinek k buňkám.

Možné projevy nedostatku omega-3-mastných kyselin:


  • únava
  • časté nachlazení
  • snížená obranyschopnost
  • suchá pokožka, lupy ve vlasech
  • lámavé vlasy a nehty
  • zácpa
  • kvasinky (kandidová infekce)
  • pomalé hojení ran
  • špatné vidění
  • deprese, nervové poruchy
  • bolesti kloubů
  • zhoršení paměťových schopností

Omega-3-kyseliny hrají významnou roli v procesu zapamatovávání, v dětství jsou potřebné pro správný mentální vývoj dítěte.

Omega-3-mastné kyseliny příznivě působí:


  • na imunitu – posilují
  • jako prevence nádorových onemocnění
  • jako antioxidant – vychytává volné radikály
  • na krevní oběhový systém
  • cévy
  • srdce – poruchy srdečního rytmu, při ischemické chorobě srdeční snižují rozsah ischemického poškození
  • na činnost mozku (zlepšení paměťových a poznávacích schopností, učení, zapamatování)
  • na kvalitu zraku
  • při bolestivé menstruaci
  • při léčbě ekzému, akné, lupenky
  • na vtok a odtok látek do buňky
  • na hladinu krevních tuků – pomáhá při redukci hladiny škodlivého LDL cholesterolu
  • na usazování vápníku v kostech a zubech – důležité hlavně v období růstu
  • jako zdroj energie pro svaly
  • při snižování krevní srážlivosti
  • na regulaci tělesných sekretů – ovlivňují plodnost
  • při poruchách emocí, nálad a pozornosti – kontrolují nervové přenosy, posilují centrální nervový systém
  • na strukturu pleti a vlasů
  • při zánětech střev
  • při kožním onemocnění (ekzémy, lupus a psoriáza - lupénka)
  • při zánětech a oteklinách – jsou silně protizánětlivé
  • při léčbě autoimunitních onemocnění (revmatoidní artritida, lupus, roztroušená sklerosa apod.)
  • při snižování krevního tlaku
  • na vývoj mozku plodu v době těhotenství a kojení

Přestože jsou omega-3-kyseliny nezbytné pro náš organismus, jejich nadbytek (nad 3 g denně) zvyšuje riziko mozkové mrtvice (dochází k nadměrnému zředění krve, prodloužuje se doba krvácivosti).

Zdroje omega-3-kyselin:



O užívání doplňků stravy s omega-3-mastnými kyselinami se vždy poraďte s lékařem v případě, že trpíte cukrovkou, poruchami krevní srážlivosti nebo užíváte léky proti srážlivosti.

Možné vedlejší účinky užívání omega-3-kyselin:


  • U některých doplňků se mohou objevit vedlejší účinky, jako je plynatost, říhání, nevolnost či průjem.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...
obrázek ke článku Omega-3-nenasycené mastné kyseliny


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní