Mrkev

Mrkev patří do čeledi miříkovitých a pěstujeme ji jako kořenovou zeleninu. Pochází z oblasti jižní Asie (Afgánistánu, Íránu a Pákistánu), kde dodnes nalezneme její divoké předky. V průběhu 12. století se mrkev dostala až do západní Evropy a do Číny. Dnes se již pěstuje po celém světě. Původní kořeny mrkve měly bílou a nachově červenou barvu, současné oranžové kořeny vznikly v 17. století šlechtěním v Holandsku. Mrkev je bohatá nejen na vitamíny, minerály, stopové prvky, ale obsahuje další užitečné látky, mimo jiné i vlákninu a důležité antioxidanty.

obrázek ke článku Mrkev

Na rozdíl od většiny zeleniny je mrkev zdravější vařená nebo restovaná. Syrová má tuhé buněčné stěny, takže tenké střevo absorbuje jen nepatrné množství beta-karotenu. Při tepelné úpravě se přemění více než polovina této látky na vitamin A. Mrkev je vhodné konzumovat vždy s menším množstvím tuku, aby se náležitě vstřebaly všechny látky rozpustné v tucích.

Označení mrkev je všeobecné pro všechny typy mrkví, jako je:
  • Karotka - raná odrůda mrkve s jemnější dužninou a tupým kořenem
  • Mrkev - pozdní odrůda, špičatá, rozměrově větší, dobře skladovatelná

Nejznámější složkou mrkve je beta – karoten, který je zodpovědný za barvu kořene. Patří mezi antioxidanty, pomáhá tělu v boji se stresem a znečištěným prostředím. Tento vitamin udržuje v dobrém stavu všechny sliznice, působí jako růstový činitel, regeneruje pleť, unavený zrak a zlepšuje šeroslepost. Podle některých studií má beta – karoten i nezastupitelné místo v boji proti nádorovému onemocnění.

Syrová mrkev obsahuje také sacharid falkarinol, který má silné protirakovinné účinky. Falkarinol je však nestabilní a při vaření se snadno rozkládá. Je proto nutné vařit mrkev vcelku, aby tato důležitá složka zůstala zachována uvnitř mrkve.

Významné složky obsažené v mrkvi:


  • Provitamin A (beta - karoten)
  • Vitamíny B
  • Vitamin C
  • Vitamin D
  • Vitamin E
  • Vitamin K
  • Lecitin
  • Vláknina
  • Lehce stravitelná glukóza
  • Sodík (Na)
  • Vápník (Ca)
  • Hořčík (Mg)
  • Jód (J)
  • Draslík (K)
  • Fosfor (P)
  • Železo (Fe)
  • Měď (Cu)
  • Zinek (Zn)
  • Mangan (Mn)
  • Selen (Se)

Obsah selenu v mrkvi je také nezanedbatelný, jde o stopový prvek, který se řadí mezi antioxidanty a je velmi důležitý i pro náš imunitní systém.

Příznivé účinky mrkve pro náš organismus:


  • zvyšuje odolnost organismu
  • chrání tělo před volnými radikály
  • podporuje zdravý růst a vývoj dětí
  • posiluje srdce a cévy
  • zlepšuje zrak
  • posiluje sliznice v těle
  • urychluje hojení ran
  • udržuje hezkou pokožku a pleť
  • pomáhá při zácpě, ale i průjmu
  • stará se o kvalitní vlasy a nehty
  • prospívá těhotným ženám
  • zvyšuje mužskou plodnost

Mrkev má bohaté uplatnění i v kuchyni. Připravují se z ní saláty, polévky, přílohy, pomazánky a podobně. I čerstvá nať se dá využít jako bylinka třeba do polévky.

V případě, že mrkev kupujete do zásoby, je třeba ji skladovat v chladném a temném prostředí a pravidelně kontrolovat její kvalitu. Mrkve nepřipravujte zbytečně předem (krájení, strouhání), nýbrž až těsně před její konzumací či úpravou, aby se oxidací nezničil vitamin C a neztrácely na hodnotě i ostatní důležité živiny, které jsou v mkvi obsažené.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Mrkev


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní