Hlávkový salát

Hlávkový salát patří k nejstarším pěstovaným druhům zelené listové zeleniny. Konzumní částí rostliny jsou listy. Salát ze Středomoří k nám dovezli mniši a pěstovali ho v klášterních zahradách. Hlavním důvodem byla víra, že salát pomáhá překonávat pohlavní pud a nečisté myšlenky. Hlávkový salát má skvělou chuť, vysokou biologickou hodnotu, je snadno stravitelný. Tato zelenina bývá nejčastěji konzumována syrová, a to samotná jako příloha nebo v různých salátech. V prvních jarních měsících je to především křehký salát, později je vystřídán jarním a letním. Právě na jaře se stává silným bojovníkem proti jarní únavě. Komplex přírodních látek v salátu má protikřečové a tišící účinky. Pravidelná konzumace salátu posiluje imunitní systém a může snížit i riziko rakoviny.

obrázek ke článku Hlávkový salát

Zelená listová zelenina patří podle lékařů i dietologů k nejzdravějším potravinám. Pěstitelé vyšlechtili stovky odrůd, které se od sebe liší barvou, tvarem, strukturou listů i chutí. Výrazný rozdíl v obsahu užitečných přírodních látek je hlavně mezi saláty červenolistými a klasickými zelenými odrůdami.

Salát se pěstuje ve třech typech:


  • hlávkový – zelený a červenolistý
  • římský – tužší listy, podobá se čínskému zelí, má příjemnou mandlovou chuť
  • ledový salát - křehká varianta hlávkového salátu

Saláty s červenými listy obsahují významné množství karotenu, což mu dodává schopnost působit preventivně proti rakovině kůže, kterou může způsobit nadměrné opalování.

Zelené odrůdy obsahují hodně hořčíku, který je součástí zeleného listového barviva chlorofylu. Hořčík je důležitý pro látkovou výměnu a přenos nervových vzruchů ve svalech. Jeho nedostatek vede k únavě, nervozitě, nedostatečné soustředěnosti.

Chcete-li získat co nejvíce živin, upřednostňujte salát, který má více větších, zelených listů. Pozor na umyté hlávky s roztrhanými listy, které rychle ztrácejí vitamín C a kyselinu listovou, která stimuluje tvorbu žaludečních šťáv, ale ničí se teplem, nebo dlouhodobým skladováním při pokojové teplotě.

Hlávkový salát obsahuje hlavně velké procento vody a až 1,5 % vlákniny, což způsobuje zrychlení pohybu střev, odstraňuje zácpu, váže na sebe škodlivé látky a tak přispívá nejen k hubnutí, ale i k pročišťování organismu. Pro svou nízkou energetickou hodnotu je tedy vhodný při redukční dietě.

Hlávkový salát obsahuje:


  • Karoten (červenolisté druhy salátu)
  • Vitamíny skupiny B (B1, B2, hlavně kyselinu listovou B9)
  • Vitamin C
  • Vitamin E
  • Hořčík (Mg)
  • Vápník (Ca)
  • Draslík (K)
  • Zinek (Zn)
  • Sodík (Na)
  • Fosfor (P)
  • Jód (J)
  • Kobalt (Co)
  • Měď (Cu)
  • Vlákninu

Vliv hlávkového salátu na naše zdraví:


  • zlepšení činnosti mozku, posílení paměti a koncentrace
  • posílení nervového systému, uklidňující účinky
  • zlepšení kvality spánku
  • odstranění nervozity a únavy
  • povzbuzení trávení a činnosti jater (zelené listy)
  • protikřečové a tišící účinky
  • uvolnění zácpy
  • posílení srdce
  • zlepšení výkonnosti svalů
  • zlepšení transportu kyslíku k buňkám
  • podpoření vstřebávání bílkovin
  • vliv na snižování hmotnosti (velký obsah vlákniny)
  • pročištění organismu
  • zlepšení látkové výměny
  • posílení imunitního systému

V kuchyni je salát pro velké možnosti jeho úpravy značně oblíbený, konzumuje se hlavně syrový. Hodí se pro přípravu rozmanitých salátů, ale i pro dekoraci obložených talířů a jako příloha k masu.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...
obrázek ke článku Hlávkový salát


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní