Vitamin C - kyselina askorbová

Vitamin C je nejznámější a nejrozšířenější antioxidant rozpustný ve vodě. Na rozdíl od většiny ostatních savců, si vitamin C člověk nedokáže vyrobit sám. Tento vitamin nemůže být v těle uskladňován, jeho přebytky se vylučují z těla ven močí.

obrázek ke článku Vitamin C - kyselina askorbová

Je používán pro svůj široký rozsah příznivých účinků, chrání tkáňové buňky a dokáže bojovat proti škodám v organismu způsobenými volnými radikály. Působí nejvíce uvnitř buněk, kde je největší obsah vody. Jako účinný antioxidant chrání vitamin C organismus před srdečními chorobami a některými formami onemocnění rakovinou.

Jeho chemický název je odvozen od schopnosti předcházet kurdějím - skorbutu (onemocnění, které nejvíce postihovalo námořníky na dlouhých plavbách), odtud tedy název kyselina askorbová.

Vitamin C je aktivní ve všech tělesných tkáních. Pomáhá posilovat vlásečnice a buněčné stěny, společně s vápníkem je důležitým činitelem při tvorbě a udržování kolagenu v těle, bílkoviny obsažené v pojivých tkáních.

Kolagen drží pohromadě všechny buňky v těle, dává jednotlivým tkáním pružnost a sílu. Chrání tak tělo před praskáním kapilárních cév, různými pohmožděninami, zlomeninami a krevními výrony, podporuje hojení a udržuje dobrý stav vaziva. Tato velice jemná krvácení vznikají nejprve ve střevních stěnách, dále pak v kostní dřeni a kloubech a způsobují bolesti nazývané revmatické. Také zabraňuje cizorodým látkám vstoupit snadno do tělních buněk (mikroby, viry, jedy, toxiny, drogy, alergeny,…).

Vitamin C také ovlivňuje tvorbu hormonů v nadledvinách a hypofýze, má tak vliv na obranyschopnost organismu. Účastní se tvorby imunoglobulinů, má vliv na aktivitu leukocytů a fagocytů (bílé krvinky), což opět znamená vliv na obranyschopnost organismu.

Tím, že se vitamin C podílí na odbourávání cholesterolu v játrech, pomáhá předcházet ateroskleróze (ukládání cholesterolu a tuků do stěny cév s následným kornatěním a ucpáváním). Vitamin C je také nezbytný k hojení ran, včetně operačních. Čím těžší operace, tím větší požadavek organismu na vitamin C. Při hojení zlomeniny kostí je nutné dávkovat nejen vitamin C, ale i vápník s vitaminem D a nesmí chybět ani dostatečný přísun bílkovin ve stravě.

Další využití vitaminu C v organismu:


  • zvyšuje imunitu (pomáhá v boji proti virovému, bakteriálnímu nebo infekčnímu onemocnění, zkracuje nebo zmírňuje příznaky nachlazení)
  • udržuje zdravé dásně, zvyšuje jejich odolnost dásní proti krvácení (naběhlé, houbovité dásně – paradentóza)
  • pomáhá tělu vstřebávat železo z potravy
  • váže na sebe těžké kovy, pomáhá v léčbě při otravách chemikáliemi (například olovem, arsenikem, benzenem, ..)
  • urychluje hojení ran (i po operacích)
  • pomáhá při léčení astmatu
  • je účinnou prevencí katarakty (šedého zákalu)
  • u nemocných diabetem I. Typu může předcházet zvýšení hladiny cholesterolu v krvi a tím i očním problémům
  • pomáhá při léčbě dny a revmatismu
  • pomáhá při léčbě srdečních chorob
  • zmírňuje jakékoliv záněty, včetně zánětu mozkových blan

S ročním obdobím, jak se mění přísun vitaminu C do organismu naší stravou, mění se i odolnost organismu, proto je důležité doplňovat vitamin C i potravinovými doplňky.

Vitamin C pomáhá lidem ve vyšším věku zvládat infekce dýchacích cest. Je přirozeným antihistaminikem. Vysoké dávky dokážou blokovat účinek látek, které v těle vznikají jako reakce na podráždění alergeny.

Bohatým zdrojem vitaminu C je:



Vitamin C se ničí reakcí s kyslíkem (oxidací), při varu pod pokličkou k jeho velkým ztrátám nedochází. Naopak v utržených částech rostlin dochází v teplé místnosti rychle k jeho rozkladu a ještě rychleji se tak děje při přístupu vzdušného kyslíku, když je ovoce nebo zelenina oloupaná nebo nakrájena. Tento rozklad vitaminu C provádějí enzymy. Lze tomu zabránit vložením potravin do ledničky (teplota okolo 0 až +5º C) nebo naopak zahřátím (teplota 50º – 60º C).

Projevy nedostatku vitaminu C:


  • únava
  • podrážděnost
  • sklon k infekcím
  • krvácení dásní
  • krevní výrony, krvácení do svalů a kloubů
  • chudokrevnost

U kuřáků je tento zjev typický, protože kouření ničí vitamin C. Pokud se tedy kuřák nedokáže zříci tohoto nešvaru, měl by dávkování vitaminu C zvýšit.

Pozor na nadměrný příjem vitaminu C, který může způsobit:


  • častější močení
  • řidší stolici až průjem
  • nadýmání, větry

Dochází tak i k čištění střev od škodlivých látek a je tedy nutné častěji doplňovat přísun tekutin. Všechny příznaky odezní snížením denní dávky.

Při dlouhodobém užívání vysokých dávek tohoto vitaminu se zvyšuje hladina kyseliny močové a šťavelové v moči, čímž se může zvýšit výskyt oxalátových ledvinových kamenů. V případě nutnosti dávkování vyššího množství tohoto vitaminu, je potřeba doplňovat v potravě nebo pomocí potravinových doplňků měď a selen, neboť je narušeno jejich vstřebávání.

Jak vitamin C užívat:


Jako optimální dávka se uvádí 200 mg vitaminu C denně, krátkodobé zvýšení na 500 mg je doporučováno při zvýšeném stresu, nachlazení, či jiné námaze. K léčení nejrůznějších onemocnění, v závislosti na celkovém zdravotním stavu, je vhodná dávka asi 1000 mg denně. Vyšší množství vitaminu C se snadněji vstřebává ve více dávkách po 200 mg, účinky se zvyšují v kombinaci s jinými antioxidanty například s vitaminem E.

Potřeba vitaminu C stoupá při:


  • stresu
  • kouření
  • infekci
  • úrazech, operaci
  • fyzické námaze
  • chladu
  • užívání antikoncepce
  • těhotenství
  • nádorovém onemocnění a následné léčbě

Pokud máte dojem, že trpíte nedostatkem vitaminu C, můžete ho kromě zvýšené konzumace zeleniny a ovoce užívat i v podobě široké škály potravinových doplňků. Dávkování těchto potravinových doplňků konzultujte raději s ošetřujícím lékařem!


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Vitamin C - kyselina askorbová


(c) Naše výživa, 2010-2016 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní