Fosfor (Phosphorus, P)

Jde o nekovový chemický prvek, který se vyskytuje ve velkém množství v zemské kůře. Také v lidském těle je fosfor jedním z nejrozšířenějších minerálů, je obsažen v každé naší buňce. Je důležitý k udržení pravidelného tepu srdce a nutný k aktivaci mnoha enzymů. Patří k základním stavebním kamenům, ze kterých jsou sestaveny nukleové kyseliny (nositelé dědičné informace), podílí se na metabolismu a řetězových reakcích tuků, cukrů, bílkovin a vitamínů. Společně s vápníkem staví a udržuje zdravé a silné kosti a zuby. U dospělého zdravého člověka je v kostech a zubech uloženo asi 450 – 675 g. Fosfor je také v krvi, svalech, srdce, nervech a mozku.

obrázek ke článku Fosfor (Phosphorus, P)

V běžné stravě je dostatečné množství fosforu. Nízkou hladinu však mohou mít diabetici, alkoholici a dlouhodobě hladovějící nebo pacienti užívající velké dávky železa, hliníku (hliníkového nádobí) a anacidní léky na žaludeční vředy a gastricidy. Mírný nedostatek může způsobit jen lehký pokles energie. V případě vyššího nedostatku je užívání fosforu možné až na základě lékařského doporučení a pod přísnou lékařskou kontrolou.

Nízká hladina fosforu se může projevovat:


  • slabostí
  • ztrátou chuti k jídlu
  • únavou, tělesnou slabostí
  • nervovými poruchami
  • chudokrevností (anémií)
  • zvýšenou náchylností k infekcím
  • vznikem zubního kazu
  • lomivostí zubů a kostí (špatným ukládáním minerálních látek v kostech)
  • křivicí
  • poruchou ve funkci ledvin
  • bolestmi a ztuhlostí kloubů

Většina lidí získává všechen potřebný fosfor z kažodenní potravy. Menší množství fosforu může být také součástí kombinovaných potravinových doplňků, takže není potřeba dále tento minerál doplňovat.

Trpíte-li však chorobou, která může vést k vyčerpání fosforu, předepíše vám po zralé úvaze potřebnou dávku ošetřující lékař.

Zdrojem fosforu jsou:


  • mléčné výrobky
  • maso
  • ryby
  • vaječné žloutky
  • obilné klíčky
  • celozrnná mouka
  • sója
  • luštěniny
  • hnědá rýže
  • ovesné vločky
  • ořechy a semena

Doporučená denní dávka fosforu:


  • Děti do 10 let – (450 – 500 mg)
  • Dospělí - (700 – 800 mg)

I když toxické dávky fosforu nejsou známy, může při jeho předávkování dojít v organismu k narušení rovnováhy s vápníkem. Rovnováha se naruší např. i častou konzumací sladkostí.

Nadbytek fosforu úzce souvisí s hospodařením fosforu a vápníku, má úzkou souvislost se ztrátami vápníku. Porucha vstřebávání vápníku má za následek oslabení kostí. Nadbytek fosforu může vyvolat i špatné vstřebávání železa z potravy, což následně vede k jeho nedostatku.

Pozitivní vliv fosforu:


  • prospívá zubům – vytváří zubní sklovinu, je prevencí zubního kazu
  • podílí se na stavbě kostí a udržuje je v dobrém stavu
  • je důležitý pro mozek a nervovou tkáň
  • podporuje růst tkání
  • spolu s vápníkem je důležitý pro pravidelný tep srdce
  • je důležitý pro správnou funkci ledvin
  • pomáhá proti bolestem žil
  • slouží k metabolismu tuků a proteinů
  • působí proti hnisavým zánětům


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...
obrázek ke článku Fosfor (Phosphorus, P)


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní