Sodík (Natrium, Na)

Jedná se o nejběžnější prvek z řady alkalických kovů, je hojně zastoupený v mořské vodě i živých organismech. Sodík patří k minerálním látkám, které se v lidském organizmu vyskytují ve větším množství (makroelementy). Je důležitý pro udržení vnitřního prostředí - iontové síly tělních tekutin a osmotického tlaku v buňkách, který umožňuje kyslíku a živinám procházet buněčnými stěnami. Stimuluje činnost ledvin a podporuje metabolismus minerálů. Společně s draslíkem se účastní přenosu nervových vzruchů z jedné buňky na druhou. Z organismu je sodík vylučován převážně ledvinami, v menší míře potem a stolicí.

obrázek ke článku  Sodík (Natrium, Na)

Základním zdrojem sodíku pro lidský organismus je kuchyňská sůl, která je obsažena téměř ve všech potravinách. Z těchto důvodů nám většinou nehrozí nedostatek sodíku, ale spíš jeho nadbytek. Příjem sodíku je v České republice a v dalších vyspělých zemích 2 - 3krát vyšší, než kolik organismus potřebuje.

Dalším zdrojem sodíku jsou:


  • celer, mrkev, červená řepa
  • uzené maso, uzeniny
  • sýry
  • slané pochutiny – oříšky, bramborové lupínky
  • instantní polévky
  • dochucovadla - hořčice, kečupy, sójová omáčka
  • konzervované potraviny – nakládaná zelenina, kysané zelí, atd.
  • některé minerální vody

Velmi opatrní a pozorní bychom tedy měli být hlavně při výběru potravin a vody pro naše nejmenší. Při přípravě umělé kojenecké výživy nepoužívejte k ředění vodu s vysokým obsahem sodíku. Maximální limit pro obsah sodíku v kojenecké vodě byl snížen na 20 mg /litr.

Potraviny, které obsahují málo sodíku:


  • čerstvá zelenina
  • ovoce
  • mléčné výrobky - jogurty, tvarohy
  • maso - nesmíme jej však přesolit při vaření

Nadbytek sodíku se projevuje:


  • zvýšeným krevním tlakem
  • vyšší zátěží ledvin a tím i nadměrným zadržováním vody v těle

Nedostatek sodíku provází:


  • dehydratace
  • svalové křeče - lýtek a prstů na nohou
  • žízeň
  • únava
  • nízký krevní tlak
  • závratě
  • nevolnost a zvracení
  • průjmy
  • bolesti hlavy
  • poruchy soustředění
  • neuralgické potíže
  • poruchy trávení sacharidů a nechutenství

K vysokým ztrátám sodíku dochází např. při nadměrném pocení.

Dnešní denní příjem chloridu sodného (NaCl) se pohybuje u dospělého člověka okolo 8 – 10g, v závislosti na složení stravy, ale měl by být nižší.

Doporučený maximální denní příjem sodíku:


  • kojenci do 6 měsíců - 0,12g (120mg)
  • kojenci od 6 do 12 měsíců - 0,37g (370mg)
  • děti od 1 do 3 let - 1g
  • děti od 3 do 8 let - 1,2g
  • děti od 8 do 15 let - 2 – 4g
  • dospělí jedinci - 5 - 6g

Přebytek sodíku je lidský organismus schopen při správné funkci ledvin vylučovat, avšak u malých dětí a především kojenců, u nichž ještě není tato schopnost plně rozvinuta, je důležité přísun sodíku kontrolovat.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...

(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní