Ryby - charakteristika, členění

Ryby jsou studenokrevní z 99% obratlovci, dýchají žábrami. V mořích světa žije cca 20 000 druhů, u nás asi 50 druhů. Rybí maso obsahuje hodně vody (60 – 80%), proto podléhá rychleji zkáze. Je bohaté na plnohodnotné bílkoviny, minerální látky (fosfor, fluór, sodík, mořské obsahují i jód). Rybí tuk je rozložen rovnoměrně, má vysokou biologickou hodnotu.

Červené rybí maso obsahuje více minerálních látek než bílé. Tučné rybí maso je bohaté na vitamíny A, D, ve svalovině a vnitřnostech jsou vitamíny A, B1, B2, B12. Rybí maso má málo purinů, které podporují v lidském organismu vznik kyseliny močové (podílí se na vzniku dny, revmatismu apod.). Rybí maso je lehce stravitelné a proto je vhodné na různé druhy diet.

Rybí maso se rychleji uvaří, neboť obsahuje méně kolagenu a pojivového vaziva. Nejlépe stravitelnými vařenými rybami jsou pstruh a štika.

Kvalita rybího masa je ovlivněna prostředím, ve kterém ryby žijí, dále pak ročním obdobím, pohlavím, věkem, druhem a výživou.

Základní členění ryb:


  • Podle původu – sladkovodní (kapr, štika,...), mořské (treska, makrela,...), z vod smíšených (ústí řek do moře, kde se mísí slaná voda se sladkou), tažné (losos).
  • Podle obsahu tuku - netučné (do 2% tuku – treska, žralok,...), tučné, hodně nenasycených mastných kyselin (nad 2% tuku – tuňák, sleď, losos, sardinky,...).
  • Podle zoologického hlediska – kostra chrupavčitá pouze 1% ryb (jeseter) a kostra s obratli.

Ryby a další vodní živočichové mají v těle tuk zcela jiného složení, než mají suchozemští živočichové. To však zcela neplatí pro ryby přikrmované v našich rybnících. Složení jejich tuku není tak zdraví prospěšné, jako složení tuku mořských ryb. 

Konzumace rybího masa má pozitivní vliv pro lidský organismus, protože:


  • působí preventivně proti rozvoji diabetu
  • pomáhá při srdečním a cévním onemocnění
  • snižuje riziko srdečních arytmií
  • snižuje rozvoj aterosklerotických plátů v cévách – rozšiřuje krevní cévy
  • snižuje hladinu cholesterolu a LDL proteinů
  • snižuje vysoký krevní tlak
  • je prevencí vzniku rakoviny střev (obsahuje i vitamíny D a A)
  • udržuje zdravou štítnou žlázu (obsahuje jód)
  • podílí se na zdravém vývoji mozku a očí – důležité zvláště pro těhotné a kojící ženy
  • má nízkou energetickou hodnotu – vhodné při redukční dietě


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...
Vyhledávání na webu nasevyziva.cz:



 
domácí lékař Domací lékař - alternativní medicína

léčba, prevence, osvědčené postupy našich předků
 
 
 

(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní