Rukola setá

Rukola je vytrvalá rostlina z čeledi brukvovitých, která může dorůst až do výšky okolo půl metru. Má úzké členité listy, žluté květy a plodem je šešule. Tato užitečná, přitom nenáročná listová zelenina pochází z oblasti Středomoří, u nás ji lze pěstovat venku v zahradě, ale i doma v květináči. Roste velmi rychle, takže pokud listy otrháte, brzy se opět objeví. Má ráda slunné místo, sklízíme od jara do konce léta. Rukola má hořce, jemně štiplavou chuť a je výborným doplňkem nejen italské kuchyně. V teplých evropských zemích, jako je například Řecko či Itálie, ji používají téměř do každého jídla. Jelikož se jedná o trvalku, začnou listy znovu růst na jaře.

obrázek ke článku Rukola setá

I když rukola vypadá jako plevel, je to velmi zdravá bylinka vhodná téměř ke každému jídlu. Jedná se o listovou zeleninu, využívány jsou tedy především listy, někdy ale také odvar z kořene.

Lze ji použít i k pročištění organismu, tudíž je vhodná k jarní detoxikaci.

Rukola obsahuje:


  • silice
  • beta-karoten
  • vitamin C, B, E, K
  • lutein
  • omega-3 a omega-6 mastné kyseliny
  • minerály a stopové prvky - např. vápník, hořčík, železo, zinek, draslík, fosfor, mangan, měď, selen
  • bílkoviny
  • vlákninu

Pozitivní účinky rukoly:


  • podpora imunitního systému
  • ochrana buněk před působením radikálů
  • detoxikace organismu
  • prevence nádorových onemocnění
  • antiseptické (protizánětlivé) účinky
  • podpora trávení, odstranění plynatosti
  • pomoc při nechutenství
  • podpora pravidelné stolice
  • pročištění cév
  • normalizace hladiny cukru v krvi
  • pročištění krve, podpora krvetvorby
  • pročištění a podpora funkce jater
  • močopudné účinky, pomáhá vylučovat nadbytečnou vodu z těla
  • pročištění a podpora funkce ledvin
  • prevence vzniku kardiovaskulárních nemocí
  • prevence osteoporózy
  • podpora funkce mozku

Rukola je vhodná zelenina i při hubnutí.

Tato zelenina má jemnou pikantní chuť, můžete ji tedy konzumovat samotnou v syrovém stavu, dá se i vařit nebo restovat. Rukolu můžete přidávat do všech jídel, např. polévek, salátů, tvarohu, pomazánek, omáček, těstovin, k masu, rýži, bramborám nebo místo pažitky na chléb s máslem nebo pomazánkou.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...

(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní