Ředkvičky

Ředkvičky patří mezi zeleninu čeledi brukvovitých. Mají blahodárný vliv na naše zdraví, byly u nich nalezeny látky s protirakovinnou aktivitou, ochraňují nás před bakteriemi a plísněmi. Ředkvičky zřejmě pocházejí z oblasti Blízkého Východu, i když jiné zdroje tvrdí, že má původ v Japonsku. Dnes se pěstují v celém mírném pásmu a i u nás se poměrně dobře zabydlely. Na podmínky jsou celkem nenáročné a díky jejich rychlému růstu se pěstují a sklízí po celý rok.

obrázek ke článku Ředkvičky

Hořčičné oleje dodávají ředkvičkám onu typickou, štiplavou chuť, která rostlinu ochraňuje před napadením škůdci a nebezpečnými mikroorganismy. Stejně působí i v našem těle, kde má dezinfekční účinky v celém trávicím traktu, v jícnu, žaludku, tlustém i tenkém střevě. Hořčičné oleje zabíjejí bakterie a plísně, které by nám mohly způsobovat řadu potíží, jako je nadýmání, střevní a žaludeční potíže, průjmy apod. Pravidelnou konzumací ředkviček můžeme tyto přemnožené kultury účinně likvidovat a zabraňovat jejich dalšímu množení.

Podobně fungují hořčičné oleje i v dalších částech našeho těla, například v ústní dutině i v oblasti nosohltanu, kde navíc pomáhají rozpouštět usazený sekret, léčí tedy i rýmu a kašel. Ředkvičky jsou tak vhodnou stravou i v době nachlazení a nemocí dýchacích cest, kdy potlačují infekce a posilují organismus.

Při nákupu ředkviček raději zvolíme bio-produkt, abychom tělo chránili před vysokými dávkami dusičnanů, které přehnojená zelenina obsahuje. Povadlé a na omak měkké ředkvičky nejsou tou nejlepší volbou, čerstvá ředkvička by měla být křehká, šťavnatá se svěžími nepřerostlými listami.

Ředkvičky obsahují:


  • Karoten
  • Vitamin C - nezbytný k tvorbě kolagenu, udržuje zdravou kůži, kosti, chrupavky, zuby, dásně a podporuje hojení ran, dále je to silný antioxidant, chrání tělo před volnými radikály, posiluje imunitu.
  • Vitamin B3 (niacin, vitamin PP, kyselina nikotinová) - větší potřebu mají lidé s onemocněním ledvin, konzumenti alkoholu a velkého množství sladkostí. Niacin rozšiřuje cévy, snižuje hladinu cholesterolu v krvi a vysoký krevní tlak.
  • Vitamin B9 (kyselina listová) - nezbytná pro zdravý vývoj plodu v matčině lůně, pro děti v době růstu a pro dospělé, kde hraje stěžejní roli jak pro pevné nervy, tak celkovou fyzickou i mentální kondici.
  • Selen (Se) - antioxidant, který zbavuje tělo těžkých kovů, podporuje produkci hormonů štítné žlázy a je důležitým prvkem pro plodnost mužů.
  • Vápník (Ca)
  • Hořčík (Mg)
  • Draslík (K) - odvodňuje, snižuje krevní tlak.
  • Síru (S)
  • Měď (Cu)
  • Fosfor (P)
  • Mangan (Mn)
  • Vlákninu - stimuluje peristaltiku střev, čistí je od usazených toxinů a působí proti zácpě.
  • Hořčičné oleje - přispívají k lepšímu trávení, zabraňují nadýmání, zlepšují stravitelnost těžších jídel.

Ředkvičky působí i mírně močopudně, jsou nízkokalorické, hodí se tedy jako součást zdravé diety v každém věku.

Příznivé účinky ředkviček na náš organismus:


  • hubí střevní bakterie a plísně
  • uvolňují hleny a usnadňují vykašlávání
  • podporují perilstatiku (pohyb) střev
  • působí proti nadýmání
  • odstraňují zácpu
  • chrání buňky před volnými radikály
  • jsou prevencí žlučových a ledvinových kamenů
  • snižují krevní cholesterol
  • snižují krevní tlak
  • odvodňují
  • posilují nervy
  • posilují paměť
  • vzhledem k obsahu karotenu mají blahodárný vliv na zrak
  • působí preventivně proti avitaminóze

Čerstvě nakrájené ředkvičky na chlebu s máslem jsou nejen rychlou, ale i zdravou přesnídávkou pro děti i dospělé. Skvěle chutnají i v zeleninových salátech nebo jako příloha k jídlu. I když jsou ředkvičky nejzdravější čerstvé, dají se lehce tepelně upravovat.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...
obrázek ke článku Ředkvičky


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní