Rezistentní škrob - nerozpustná vláknina

Většina škrobů, které konzumujeme, je naším trávicím traktem zcela zpracována a využita. Jsou však škroby, které procesu trávení v tenkém střevě odolávají a dostávají se v nezměněné podobě až do tlustého střeva, kde se chovají jako dietní vláknina. Tyto typy škrobů se nazývají rezistentní škroby.

Rezistentní škrob je po příchodu do tlustého střeva působením mikroorganizmů fermentován (zkvašován) na látky zvané těkavé mastné kyseliny. Za nejdůležitější je v tomto případě považována kyselina máselná, která představuje důležitý zdroj energie pro buňky vystýlající vnitřek stěny tlustého střeva, přitom má schopnost zabraňovat přeměně těchto buněk na buňky rakovinné.

Nabízí se tedy možnost, že rezistentní škrob by mohl snižovat riziko rakoviny tlustého střeva. Bohužel současný denní příjem rezistentního škrobu na jednoho obyvatele střední Evropy činí cca 5 gramů, jeho ochranný účinek by se mohl pravděpodobně projevit až při mnohonásobně vyšším příjmu. Je tedy naprosto důležité zvýšit konzumaci potravin obsahujících rezistentní škrob.

Rezistentní škrob se nachází v:


  • syrových bramborách
  • nezralých banánech
  • okoralém chlebu
  • luštěninách
  • neporušených zrnech a semenech

Rezistentní škrob lze koupit i samostatně, jako mouku vyrobenou ze speciálně vyšlechtěné kukuřice. Nabízejí ho v některých prodejnách zdravé výživy nebo prodejci přes internet (pod názvem Hi-Maize).

Rezistentní škrob působí podobně jako nerozpustná vláknina. Ta ho ostatně z velké části tvoří. Prodlužuje pocit sytosti a snižuje glykemický index potravin, hladina krevního cukru po něm bývá vyrovnanější. Organismus má následně nižší potřebu vytvářet tuky z cukrů, snižují se pocity hladu vyvolané prudkým vzestupem a vzápětí rychlým poklesem glykemie (hladina krevního cukru v krvi).

Pozitivní vliv rezistentního škrobu:


  • vyrovnává glykemii - udržuje stabilnější hladinu cukru v krvi (pomáhá hlavně lidem, jež často bojují s nezvladatelnou chutí na sladké)
  • zlepšuje trávení
  • ovlivňuje složení střevní mikroflóry
  • podílí se na vylučování, upravuje konzistenci stolice
  • snižuje riziko rakoviny tlustého střeva

Rezistentní škrob lze přidávat do všech potravin, kde se používá mouka. Při výrobě těsta by však nemělo jeho množství přesáhnout 12%, max. 20%, aby nedošlo ke zhoršení vlastností těsta.

Rezistentní škrob nemění chuť ani vzhled potravin, přitom v nich zvyšuje obsah vlákniny, čímž snižuje jejich energii.

Možnosti náhrady rezistentního škrobu za bílou mouku při přípravě:


  • moučníků
  • pečiva - včetně chleba
  • knedlíků
  • bramborových placek
  • obilných kaší
  • mletého masa - karbanátky, sekaná


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...
Vyhledávání na webu nasevyziva.cz:



 
domácí lékař Domací lékař - alternativní medicína

léčba, prevence, osvědčené postupy našich předků
 
 
 

(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní