Banány

Banány, které jsou u nás běžně prodávány, patří mezi tropické ovoce. Rostou na banánovnících, což jsou byliny, na světě jich je mnoho set druhů. Rostliny mají svůj původ v Asii, celá rostlina je tvořena z kožovitých listů, které tvoří i samotný mohutný stonek rostliny. Nejvyšší druhy dosahují výšky až 16 m a jsou tak nejvyššími bylinami světa. Dnes se banány pěstují ve všech tropických oblastech světa. Banánovníky se pěstují nejen pro chutné plody, které jsou pro svůj obsah cukru vynikajícím zdrojem energie, ale používají se i pro výrobu přírodních vláken, střešní krytiny, existuje i banánové pivo.

obrázek ke článku Banány

Banán je světově známým a rozšířeným ovocem. Vůně, chuť, cukernatost a konzistence banánů je významně ovlivněna kvalitou semen a teplotou, při které dozrávají. Sklízejí se nezralé a v chladicích boxech se transportují do místa prodeje. Na našich pultech je můžeme vidět ještě částečně zelené, po několika dnech doma dozrají. Nikdy je neskladujeme v lednici, kde nedozrají, naopak zhnědnou a změknou.

Při konzumaci banánů se doporučuje odkrojit z každé strany plodu cca 1 cm, jelikož v těchto místech se nejvíce hromadí škodlivé látky. Ty se mohou dostat do banánů např. z chemického ošetření banánovníků.

Banány se dělí na tzv. ovocné a zeleninové. Ovocné banány můžeme u nás koupit během celého roku. Zeleninové, které mají vyšší obsah škrobu a hodí se hlavně k tepelné úpravě, neboť syrové jsou těžko stravitelné, na pultech našich prodejen moc často neuvidíme. Přesto jsou tyto banány v některých oblastech světa nesmírně důležitou potravinou, která po generace sytí celé národy.

Banány jsou výborným zdrojem energie, obsahují sacharózu, ovocný a hroznový cukr, čímž se podílejí na rychlém zvýšení hladiny krevního cukru. Konzumace banánů ihned po tělesné zátěži (cca do 15 minut) společně s mlékem nebo jogurtem má velice blahodárný účinek pro následující regeneraci organismu.

Banány také podporují a zlepšují schopnost organismu vstřebávat živiny, jsou přímo pohlazením pro žaludek. Rychle zaženou hlad a potlačí chuť na sladkosti. Jsou výbornou dietou při potížích s trávením, jako jsou žaludeční potíže, narušená sliznice v oblasti trávicího traktu (vředy) a průjem. Vláknina, kterou banány obsahují, je velmi důležitá v ochraně střev proti rakovině, snižuje hladinu cholesterolu a stabilizuje hladinu krevního cukru.

Díky všeobecně dobré snášenlivosti, vysoké výživnosti a téměř nulovému riziku alergie, jsou banány vhodné i pro malé děti. Často je to právě banán, který je první tuhou stravou, jež lze podávat kojencům. Banán je také jednou z optimálních potravin v době nemoci či rekonvalescence, pomůže organismu rychle se zotavit.

Banány čistí organismus, jsou zdrojem vitamínů, minerálů a enzymů, které brzdí proces stárnutí a udržují buňky v těle mladé. Toto ovoce také uklidňuje nervy, proto se po nich velmi dobře usíná.

Důležité živiny obsažené v banánech:


  • Vitamin A
  • Vitamíny skupiny B – zlepšují paměť a koncentraci, hrají důležitou roli v tvorbě červených krvinek, které přímo ovlivňují transport kyslíku v celém organismu, včetně svalů.
  • Vitamin C - důležitý nejenom v boji proti volným radikálům, ale pomáhá produkovat kolagen, který je stavebním kamenem pojivové tkáně ve šlachách a chrupavce.
  • Vitamin E
  • Draslík (K) - je zodpovědný za regulaci tekutin v těle, podporuje odvodňování. Také ovlivňuje krevní tlak a chod srdce, napomáhá svalům, nervům a tkáním, aby pracovaly co nejefektivněji.
  • Hořčík (Mg) - pozitivně ovlivňuje metabolismus, je zapojen do syntézy proteinů (bílkovin), ovlivňuje tak zotavení organismu po zátěži, což ocení těžce pracující lidé a sportovci.
  • Vápník (Ca)
  • Zinek (Zn)
  • Železo (Fe) – léčba anémie
  • Fosfor (P)

Mnoho lidí se domnívá, že se po banánech tloustne. Pravdou je, že toto ovoce nás skvěle zasytí díky vysoké hladině sacharidů, ale obavy, že banány způsobují nadváhu, nejsou opodstatněné. Není tedy důvod vynechávat banány z pravidelného jídelníčku.

Další možnosti využití banánů:


  • překonání premenstruačního syndromu (PMS) u žen, což je řada fyzických a psychických symptomů, mezi něž patří napětí v břišní dutině, zvýšená citlivost prsou, bolesti hlavy, únava, podrážděnost, bojácnost a deprese
  • podpora zdravého trávení, dietní potravina při střevních poruchách, jak v zácpě, tak i při průjmu, neboť normalizují funkci tlustého střeva, absorbují velké množství vody
  • léčba artritidy a dny

Receptů na úpravu banánů je mnoho, oblíbené jsou hlavně dezerty, můžeme je přidávat do ovocných salátů a zmrzlinových pohárů, na palačinky, do pečených i nepečených dortů a zákusků. Banány se dají i grilovat, péct a flambovat, používají se k úpravě masových pokrmů, jako exotická příloha, nebo k zapékání. Velice oblíbený je i sytý banánový koktejl.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Banány


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní