Avokádo

Avokádo, nebo-li hruškovec přelahodný, je tropická dřevina, které má svůj původ v Jižní Americe. Roste na stromě, který dorůstá výšky až 20 metrů a rodí až po 4 letech. Svým tvarem je avokádo podobné naší hrušce, jeho velikost se pohybuje v rozmezí 4 – 5 centimetrů. Již v době před naším letopočtem používali Aztékové toto ovoce jako afrodiziakum. Španělští mořeplavci se postarali o jeho rozšíření na ostrovy v Atlantiku. Až od začátku 20. století se avokádo pěstuje v tropických a subtropických oblastech jako vývozní artikl. Do Evropy se toto exotické ovoce dováží hlavně ze Španělska a Izraele. Pro svůj vysoký obsah vitamínů a ostatních látek, má příznivé účinky na organismus, pomáhá při snižování cholesterolu, ale i nadváhy.

obrázek ke článku Avokádo

Barva avokáda je různá, od tmavozelené a žluté po červenou až skoro černou. Při nákupu avokáda si vyberte tvrdší nezralý kus, rozhodně bez tmavých skvrn na slupce a nechte jej doma dozrát několik dnů zabalené v hnědém papíře, při pokojové teplotě. Nikdy nevkládejte do lednice!

Nezralé avokádo je hořké, zajímavostí je, že avokádo začíná zrát, až když se utrhne ze stromu. Zralé avokádo poznáme tak, že je při stisknutí prstem mírně měkké, ale ne kašovité. Avokádo má měkkou máslovitou dužninu s mírně nasládlou oříškovou chutí, se skvělou výživnou hodnotou. Je i lehce stravitelné, doporučuje se při poruchách zažívání, lze podávat i malým dětem.

Plod avokáda má silnou slupku, při jeho konzumaci rozřízněte plod na polovinu, přičemž narazíte na velkou pecku uprostřed. Po obvodu pecky veďte celý řez. Takto rozříznuté avokádo uchopte do obou rukou, půlky od sebe oddělte a vyjměte pecku. Dužinu můžete vydlabat lžičkou nebo jednotlivé poloviny plodu zbavit tuhé slupky a nakrájet na malé kostky. Dužinu následně pokapeme citrónem, aby dužina nezhnědla a nezhořkla a zachovala si cenné látky.

Avokádo patří k energeticky nejhodnotnějším druhům ovoce. Nemusíte se mu vyhýbat ani během diety, neboť obsahuje hlavně nenasycené mastné kyseliny, tzv. zdravé a velmi potřebné tuky.

Vlastní chuť dužiny je poněkud mdlá a nevýrazná, lépe si na ni pochutnáte, pokud ji něčím ochutíte nebo přidáte do ovocných salátů.

Avokádo obsahuje:


  • Vitamin A
  • Vitamíny skupiny B (B1, B2, B6)
  • Vitamin C
  • Vitamin E
  • Nenasycené masné kyseliny
  • Proteiny
  • Lecitin
  • Vápník (Ca)
  • Hořčík (Mg)
  • Draslík (K)
  • Železo (Fe)
  • Fosfor (P)

Avokádo se doporučuje osobám s kardiovaskulárními problémy a nemocemi nervového systému. Zelený plod obsahuje hodně lecitinu, proto je toto ovoce vhodné i ke snižování hladiny špatného cholesterolu v krvi a pro zlepšení paměti. Vzhledem k folátům (kyselina listová), které avokádo obsahuje, doporučují avokádo lékaři i těhotným ženám. Dužina z avokáda má své uplatnění i v kosmetickém průmyslu.

Další příznivé účinky avokáda pro organismus:


  • Bohatý zdroj bílkovin (vhodné i pro vegetariány)
  • Pomáhá při tvorbě červených krvinek
  • Podporuje soustředění
  • Pomáhá při snižování nadváhy
  • Zmírňuje menstruační bolesti

Avokádo v kuchyni


Avokádo je základní složka jídelníčku vegetariánů a sportovců. Nejlepší je jíst avokádo samotné, pokapané citrónem nebo v kombinaci s ananasem, listovým salátem, vajíčkem. Z měkké dužniny se dají připravit skvělé dresinky, pomazánky, saláty, pasty, zákusky. Tradiční zpracování avokáda se liší podle zemí a jejich zvyků.

Nezapomeňte, že dužina ani připravené pokrmy u avokáda nepatří do mrazáku. Připravené pomazánky, saláty a jiné pokrmy se mohou skladovat v nejspodnější části chladničky, a to maximálně 3 až 4 dny.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Avokádo


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní