Bulgur - máčená a sušená celozrnná pšenice

Pšeničný bulgur je nutričně vysoce hodnotný produkt, který je známý již asi 4 000 let. Získává se namáčením a sušením tvrdé pšenice. Zrno se nejprve namočí. Během procesu dochází k částečné přeměně škrobu na jednoduché cukry, čímž se zrno stává lehce stravitelným a umocňuje se jeho nezaměnitelná obilná chuť. Dále se zrno párou vysuší, drtí a třídí. Díky tomu je domácí příprava bulguru velmi rychlá a snadná.

obrázek ke článku Bulgur - máčená a sušená celozrnná pšenice

Bulgur je lehce stravitelný, má nízký obsah tuků, ale vysokou nutriční hodnotu. Používá se jako součást různých pokrmů, nebo jako příloha, která může nahradit rýži. Má lehce oříškovou chuť a voní po obilí. Se zeleninou, kterou si můžeme připravit na trošce oleje, získáme velice zdravý, výživný a přitom dietní pokrm.

Bulgur obsahuje:



Bulgur podporuje střevní peristaltiku a velmi dobře působí na nervovou soustavu.

Ve zdravé výživě lze zakoupit více druhů bulgurů:


  • pšeničný - celozrnný, jemný, hrubý
  • špaldový

Světlejší bulgur je připraven rychleji, příprava celozrnného bulguru trvá o několik minut déle, ale obsahuje více prospěšné vlákniny. Je tedy třeba vyzkoušet, který druh přípravy vám vyhovuje a chutná nejvíce.

Bulgur se zalívá 2 - 3 násobkem vody, vždy se řiďte doporučeným návodem na sáčku výrobku. Pro výraznější chuť můžeme vodu trochu osolit, nebo přidat kousek sypkého zeleninového bujónu, sojovou omáčku a podobně.

Bulgur lze připravit:


  • Vařením - vaříme cca 10 - 15 minut. Bulgur lze také povařit pouze 5 minut a dále nechat dojít pod pokličkou.
  • Zalitím horkou vodou - bulgur zalijeme, nádobu přikryjeme pokličkou a zabalíme do utěrky, nebo vložíme do peřin, abychom zabránili úniku tepla. Takto necháme dojít cca 25 - 30 minut.
  • Bobtnáním - bulgur zalijte studenou vodou a necháme cca 1 hodinu bobtnat. Jde o nejšetrnější způsob přípravy, kdy jsou uchovány všechny vitamíny a minerální látky.

V české kuchyni se bulgur se nejčastěji používá jako příloha k masům místo rýže, tzv. bulguroto. Dále jako příloha k sýrům, vejcím, luštěninám, zelenině, do nádivek, karbanátků, polévek, salátů.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...
obrázek ke článku Bulgur - máčená a sušená celozrnná pšenice

Vyhledávání na webu nasevyziva.cz:



 
domácí lékař Domací lékař - alternativní medicína

léčba, prevence, osvědčené postupy našich předků
 
 
 

(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní