Vápník (Kalcium, Calcium, Ca)

Většina vápníku v organismu je uložena v kostech a zubech, kterým zajišťuje pevnost a tvrdost, dalo by se říct, že díky vápníku držíme pohromadě. Nedostatek vápníku u dětí se může projevit i poruchami růstu. Do organismu, v němž chybí vápník, se ve zvýšené míře vstřebává olovo a ukládá se v kostech a zubech.

Malé množství vápníku obíhá v krevní plazmě a pomáhá při přestupu živin buněčnými membránami. Je nezbytný pro mnoho tělesných funkcí, jako je regulace srdečního rytmu a činnost jiných svalů, krevní srážlivost, hojení ran. Příznivě působí na stav kůže, nehtů a vlasů, hraje důležitou roli při vedení nervových vzruchů, tvorbě hormonů a enzymů, které regulují trávení a metabolismus.

Pokud není tělu dodán dostatečný přísun vápníku k zajištění životních funkcí, vezme si jej z kostí. Je-li odebráno z kostí najednou příliš hodně tohoto minerálu, kostní dřeň řídne a dochází k lomivosti. Celoživotní dostatečný příjem vápníku tedy pomáhá v boji proti osteoporóze, onemocnění, které zvyšuje riziko zlomenin kyčle a obratlů, deformace páteře a ztráty tělesné výšky.

Vápník také pravděpodobně snižuje krevní tlak, zmírňuje poruchy trávení, omezuje dráždivé účinky žlučových kyselin v tlustém střevě, čímž zřejmě snižuje výskyt rakoviny tlustého střeva.

Podle posledních studií byl pozitivní vliv vápníku zaznamenán také při migréně, tlumení bolestivého porodu, křečí při menstruaci a tišení bolestí při revmatismu.

Přírodní zdroje vápníku:


  • syrové mléčné výrobky (mléko, kefír, jogurt, tvaroh, sýry)
  • sojové boby
  • mandle
  • olejnatá jádra (mák, lískové a vlašské ořechy, arašídy)
  • hrášek
  • fazole
  • listová zelenina (brokolice, kapusta)
  • nať petržele, pažitka
  • brambory
  • některé druhy ovoce

V dnešní stravě není vápníku mnoho, dospělí lidé konzumují většinou jen polovinu doporučené denní dávky. Jeho nedostatek však může nahradit vhodný potravinový doplněk.

Vstřebávání vápníku pomáhá laktóza (mléčný cukr) a tuk. Cukr a sladkosti naopak brzdí vstřebávání vápníku. Z toho vyplývá, že při obezitě a snaze snížit tělesnou hmotnost je vhodnější vynechat z jídelníčku ostatní tuky, ale plnotučné mléko ne.

Projevy nedostatku vápníku:


  • nesprávný vývoj kostí a opožděný růst u dětí
  • časté zlomeniny
  • zubní kaz
  • citlivost na stres, nervové napětí, neschopnost uvolnění, nevrlost
  • nespavost
  • únava
  • bolesti v zádech
  • zvýšená dráždivost svalů, svalové křeče
  • křeče v lýtkách a šlapkách i v jiných svalech
  • těžké zácpy
  • bolestivá plynatost s nucením na říhání
  • v pubertě prudkost až vzteklost
  • řídnutí kostí starších osob, zejména žen po přechodu

Organismus je nejlépe vybaven ke vstřebávání vápníku a tvorbě kostní hmoty do věku 35 let, ale na zvýšení denního příjmu vápníku není nikdy pozdě. Některé studie prokazují, že užívání vápníkových doplňků a strava bohatá na vápník pomáhají udržovat hustotu kostí a snižovat riziko zlomenin i u lidí starších 65 let.

Možné projevy předávkování vápníkem:


  • zvracení
  • zácpa
  • nechutenství
  • bolest hlavy
  • žízeň
  • výjimečně může dojít i k poruchám srdečního rytmu

Problémy s nadbytkem příjmu vápníku vznikají u jedinců se zhoršenou činností ledvin. Jinak si obvykle tělo s krátkodobým vyšším příjmem do 2 500 g poradí samo, a to uložením nadbytku vápníku do kostí nebo vyloučením ledvinami do moči. Při užívání kalciového doplňku je vhodné užívat také hořčík (nejlépe v poměru 2:1), neboť užívání samotného vápníku ve vyšší míře v doplňcích, může narušit vstřebávání jiných minerálů, a to zejména hořčíku, zinku a železa.

Vápník ve vysokých dávkách ve formě vápníkových doplňků může vést k tvorbě ledvinových kamenů.

Doporučené denní dávky vápníku se podle jednotlivých institucí a státu liší, u nás je většinou doporučená dávka 800 - 1 200 mg vápníku/den. Pro lepší vstřebávání je lépe rozdělit dávku vápníku tak, aby jedna dávka nepřesáhla více než 600 mg, nejlépe je užívat vápník při jídle.

Příjem vápníku (mg/den):


  • 600 kojenci 6 - 12 měsíců
  • 800 děti 1 - 5 let
  • 1 000 děti 6 - 10 let
  • 1 200 - 1 500 dospívající děti 11 - 24 let
  • 1 000 ženy 25 - 50 let
  • 1 500 ženy nad 50 let
  • 1 200 - 1 500 těhotné a kojící ženy
  • 1 000 muži ve věku 25 – 65 let
  • 1 500 muži nad 65 let

Ženy po menopauze, které neužívají hormonální substituci, by měly zvýšit příjem vápníku, ať už formou potravin nebo potravinových doplňků.

O užívání vápníku v potravinových doplňcích se vždy předem poraďte s ošetřujícím lékařem, zvláště pak nemocní s chorobami štítné žlázy a ledvin!


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Vápník (Kalcium, Calcium, Ca)


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní