Mangan (Manganum, Mn)

Je jedním z méně známých stopových prvků, který je na jedné straně pro lidské tělo nezbytný a na druhé straně může být i toxický. Naše tělo obsahuje přibližně 12 - 20 mg manganu. Hlavními zásobárnami jsou játra a ledviny. Mangan je součástí mnoha enzymů (bílkovin), které řídí chemické reakce v našem těle. Velkou roli hraje při tvorbě hormonu štítné žlázy (Tyroxinu), který je nezbytný pro správné využití živin přijímaných z potravin. Podílí se na srážení krve, zasahuje i do metabolických procesů cukrů, aminokyselin a cholesterolu, má určité antioxidační vlastnosti, je důležitou ochranou před tzv. oxidačním stresem, působí preventivně proti vzniku rakoviny. Díky manganu dochází k lepšímu využití vitaminu C v lidském organismu.

Tento prvek je, stejně jako vápník, důležitý pro pevné a zdravé kosti. Podporuje proces hojení, přidává se také do přípravků upravujících bolest kloubů, protože podporuje vývoj chrupavky a kostí.

Svojí práci vykonává při regulaci růstu, snižování dráždivosti nervů a udržování svalových reflexů v normálu. Velký vliv má mangan také na vývoj mužských pohlavních buněk a působí na správnou činnost pohlavních žláz. Velice důležitý je také pro správnou činnost mozku, pomáhá zlepšovat paměť a také překonávat únavu.

Přírodní zdroje manganu:


  • ananas a ananasová šťáva
  • ořechy
  • mandle
  • ovesné vločky
  • obilniny – obilné klíčky
  • celozrnná mouka
  • rýže (natural)
  • luštěniny
  • listová zelenina
  • avokádo
  • borůvky
  • vaječný žloutek
  • čaj

Mangan se také běžně vyskytuje mezi látkami obsaženými ve vodě. Nejvyšší přípustná hodnota pro obsah manganu v kojenecké vodě je 50 μg (0,05mg)/l.

Nedostatek manganu může zvyšovat riziko onemocnění cukrovkou, může vyvolat nepříjemné symptomy, jako je hučení v uších, únava nebo stavy neklidu.

Dlouhodobý nedostatek manganu může způsobit:


  • cévní potíže - díky zvýšenému ukládání cholesterolu v cévách
  • zpomalení růstu
  • abnormality kostí - osteoporóza a další
  • poškození plodu v těhotenství

Nadbytek manganu negativně působí především na nervovou soustavu. U lidí s poruchami jater může dojít k hromadění manganu v těle, protože se nestačí dostatečně vylučovat.

Dlouhodobě vysoké dávky manganu mohou způsobit:



Pokud se budeme zdravě stravovat, nemusíme se obávat přebytku ani nedostatku manganu v našem organismu, neboť ten je u zdravých jedinců jen velice málo pravděpodobný.

Denní dávky manganu:


  • Kojenci do 6 měsíců – ne více, než 0,003mg/den
  • Kojenci od 6 do 12 měsíců - 0,6mg/den
  • Děti od 1 do 3 let - 1,2mg/den
  • Děti od 4 do 8 let - 1,5mg/den
  • Dospělý člověk - 1,5-4 mg/den


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...

(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní