Křemík (Silicium, Si)

Po chemické stránce se jedná o polokov, který se v lidském těle nachází v malém, stopovém množství, tj. v několika desítkách miligramů (mg). Křemík získáváme z potravy ve formě křemičitanů (solí křemíku). Pro lidský organismus má křemík nezastupitelný význam, je nezbytnou součástí mnoha enzymů řídících chemické reakce v našem těle. Spolu s vápníkem a hořčíkem přispívá ke stavbě pevných kostí a k tvorbě pojivových tkání (kůže, nehtů, vlasů), kterým dodává pevnost a pružnost. Je jedním ze základních stavebních kamenů svalových tkání, má vysoké protizánětlivé účinky, zrychluje hojení ran a působí proti stárnutí kůže.

obrázek ke článku Křemík (Silicium, Si)

Přírodním zdrojem křemíku jsou:


  • ovesné vločky
  • ječmen
  • celozrnné výrobky
  • vepřová játra
  • minerální vody
  • rýže
  • ovoce - jahody, třešně, jablka, pomeranče
  • kořenová zelenina - karotka, celer, červená řepa
  • cibule
  • syrové zelí
  • mandle
  • rozinky
  • okurky, dýně

Mezi vynikající zdroj přírodního křemíku patří bezpochyby extrakt přesličky rolní, který obsahuje koloidní kyselinu ortokřemičitou.

Možné projevy nedostatku křemíku:


  • zpomalení růstu
  • lomivost a deformace kostí
  • vypadávání a lomivost vlasů
  • lomivost nehtů
  • osteoporóza
  • přecitlivělost na chlad
  • záněty kůže, pomalé či špatné hojení ran

Doporučená denní dávka se pohybuje mezi 5 - 20 mg, u sportovců je doporučováno až 35 mg křemíku denně.

Zvýšený příjem křemíku nad denní příjem ze stravy je nebezpečný. Silikáty (soli křemíku a syntetické formy křemíku) přidávané do potravin jsou naproti tomu relativně neškodné látky a obecně považované za nezávadné.

Pozitivní vliv křemíku na lidský organismus:


  • posiluje imunitní systém
  • chrání před nebezpečnými volnými radikály (antioxidant)
  • podporuje hojení ran
  • má protizánětlivé účinky, léčí záněty
  • působí preventivně proti vzniku srdečních onemocnění
  • podílí se na stavbě kostí
  • je důležitý pro krásu vlasů, nehtů a pokožky
  • pozitivně se podílí na syntéze vitamínu B1 v lidském organismu
  • kontroluje přenos nervových impulsů
  • je prevencí osteoporózy
  • chrání před Alzheimerovou chorobou
  • tlumí škodlivý vliv hliníku

Nadměrně vysoký příjem křemíku může však vést ke vzniku močových kamenů. Křemíku by se měli vyhýbat jedinci, u nichž byla prokázána přecitlivělost na křemík, nebo trpíte-li vážnou poruchou činnosti ledvin.

Předávkování křemíkem se může projevit pouze v případě vysokého příjmu farmak nebo potravinových a minerálních doplňků obsahujících křemík (např. i některé léky proti překyselení žaludku).


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...

(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní