Jakými příkrmy začínáme

Jako první příkrmy zařazujeme zeleninu a následně i ovoce. Příkrmy můžeme připravovat doma, ale hlavně v začátku lze využívat široké nabídky hotové kojenecké výživy ve skleničkách. Jde o přípravky velmi bezpečné z hlediska obsahu dusičnanů a jiných cizorodých látek, naopak u zeleniny kupované v obchodech tuto jistotu nemáte. Pamatujte, že nová strava je pro trávicí systém kojence velkou zátěží, dítě musí mít čas, aby se s ní vyrovnalo!

obrázek ke článku Jakými příkrmy začínáme

Většina miminek v této době nemá ještě zoubky nebo jen několik, tudíž nemohou potravu samy dostatečně rozmělnit. Příkrmy proto podáváme nastrouhané či rozmačkané, aby byly pro kojence dobře stravitelné.

Nová strava je pro trávicí systém kojence velkou zátěží, dítě musí mít čas, aby se s ní vyrovnalo. Příkrmy tedy zpočátku podávejte jen v malém množství a vždy vyčkejte, jak dítě zareaguje.

Vhodné je začít zeleninovým příkrmem, protože má neutrální chuť. V případě, že je dítě hladovější nebo se v noci často budí, je možné začít i s podáváním kaše. Ovoce je bohužel dost sladké a jeho sladká chuť je návykovější, proto s ním nepospíchejte. Dítě by si na sladkou chuť mohlo přivyknout při formování stravovacích návyků a později by odmítalo nesladkou potravu.

Zpočátku příkrm připravujte vždy jen z jednoho druhu zeleniny, teprve až po 3 - 4 dnech můžete přidat další druh zeleniny. Takto lépe a včas poznáte, kdyby dítě mělo na některou ze složek nové stravy alergii. Sledujte zažívání, rychlost průchodu střevy, zpracování až po stolici. V případě, že u dítěte neshledáte žádnou alergickou reakci, můžete danou potravinu zařadit do dětského jídelníčku. Takto postupujte s každou novou složkou potravy.

  • Začněte nasládlou nealergenní zeleninou - mrkev, brambory či květák.
  • Později můžete přidat cuketu, dýni, fenykl, špenát, kedluben, pastinák, řepu, pórek, kapustu, hlávkové zelí, hrášek, brokolici atd.

Když si dítě zvykne na zeleninu, můžete po několika týdnech přidat i kousek libového masa. Mělo by jít o kvalitní, velmi jemně nakrájené či nasekané maso (kuřecí, telecí, krůtí, jehněčí, králičí). Ze začátku se doporučuje asi 20 g (1 polévková lžíce).

Jednou týdně můžete nahradit maso vaječným žloutkem, který pořádně provařte. Vaječný bílek z časté příčiny alergie dětem do jednoho roku nepodáváme!

U druhého příkrmu, kterým je ovoce, postupujte úplně stejným způsobem jako u zeleniny. Ovocné pyré, což je vlastně ovocná kaše v nejrůznějších kombinacích, zařaďte před dopoledním kojením, postup je opět pomalý, ze začátku postačí 1-2 lžičky. Dobře přijímána je kombinace jablko s banánem. Množství postupně zvyšujte, až nahradíte dopolední kojení.

Další druhy ovoce přidávejte opatrně, abyste mohli vyloučit případnou alergickou reakci. Můžete využít i hotových přípravků kojenecké výživy, na nichž je vždy vyznačeno, od kterého měsíce může dítě daný pokrm konzumovat. Po čase můžete nahradit i odpolední kojení. Vhodným ovocem je banán, jablko, hruška, meruňky, švestky, třešně, nektarinka.

Mezi ovoce a zeleninu, které mohou způsobit alergii, patří rajčata, papriky, ředkvičky, kysané zelí, celer, citrusové plody, ananas, broskve, rybíz, angrešt.

Pokuď dítě spí v noci klidně a nebudí se, znamená to, že mu večerní kojení stačí. Jakmile se však začne budit, budete muset večer přidat některou dětskou kaši, nejlépe bezlepkovou. Zpočátku musíte vyzkoušet, jaké množství bude vaše dítě potřebovat, někdy stačí několik lžiček, jindy více. Vždy dítě ještě dokojte.

Mějte neustále na mysli, že nesprávná výživa v dětství může v pozdějším věku vést k obezitě, riziku vzniku srdečních a cévních onemocnění a k rozvoji alergií.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
obrázek ke článku Jakými příkrmy začínáme


(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní