Tuky

Tuky, nebo-li triglyceridy, se skládají z mastných kyselin a glycerolu. Mají nezastupitelnou funkci v našem organismu. Jsou zdrojem energie, vytvářejí izolační vrstvy (obaly orgánů, tepelnou izolaci,…), jsou nezbytné pro vitamíny rozpustné v tucích, jsou z nich vytvářeny některé hormony (například pohlavní), přispívají k vylučování žluče, čímž umožňují správné trávení. Nemá-li organismus dostatek tuků ve stravě, vytvoří si tuk z uhlohydrátů a cukrů, a to v podstatně vyšším množství, než kdyby bylo tuků ve stravě dostatek. Tento stav vyvolává tloustnutí.

Tuky jsou estery glycerolu a vyšších mastných kyselin. Na tyto látky se také tuky ve střevech štěpí. Při konzumaci tuků musíme dávat pozor, jaké tuky jíme, neboť se svým složením a vlivem na organismus zásadně liší.

Tuky rozdělujeme na mastné kyseliny:


  • nenasycené – esenciální, mají velmi příznivý vliv na zdraví člověka, nejdůležitější z nich jsou kyselina linolová (CLA), alfa-linolenová (ALA), arašídová
  • nasycené – ve větším množství působí nepříznivě - zvyšují hladinu cholesterolu v krvi, riziko vzniku diabetu, obezitu (rafinovaný a ztužený tuk, máslo, ...)

Nenasycené esenciální mastné kyseliny:


Esenciální znamená, že jsou pro lidské tělo nezbytné. V současné stravě je bohužel značný nedostatek těchto nenasycených mastných kyselin, přestože je jejich potřeba pro lidský organismus nezbytná. Trávením se tuky rozkládají v glycerin (glycerol) a na vyšší mastné kyseliny, až na ony 3 jmenované nenasycené mastné kyseliny. Ty si naše tělo nedovede vytvořit, jediným zdrojem je potrava nebo potravinové doplňky. Při jejich nedostatku tělo onemocní.

Také například ekzémy jsou považovány za alergie, ale ve skutečnosti se jedná o nedostatek plnohodnotných olejů a tuků ve výživě.

Možné projevy nedostatku nenasycených mastných kyselin:


  • zhoršená kvalita pokožky, nehtů a vlasů (suchý, tenký vlas)
  • snížená obranyschopnost organismu
  • nervové poruchy
  • žlučové kameny
  • otylost
  • suchá až přeschlá kůže, těžko léčitelné ekzémy
  • lupenka
  • špatné hojení ran
  • menstruační potíže
  • kornatění cév
  • srdeční nemoci
  • poruchy reprodukčních orgánů
  • nadměrná spotřeba tekutin

CLA - konjugovaná kyselina linolová


Nezbytná nenasycená mastná kyselina, které se není třeba obávat ani při redukčních dietách. CLA naopak výrazně podporuje spalování tuku, za současného zachování svalové hmoty. Hlavní výhodou je tedy zvýšení metabolismu tuků a to nejen při zátěži, ale i v klidu.

Hlavní účinky kyseliny linolové (CLA):


  • působí protizánětlivě
  • působí jako antioxidant, čímž posiluje imunitní systém
  • podporuje spalování tuku

ALA - kyselina alfa-linolenová


Kyselinu alfa-linolenovou řadíme do skupiny látek odborně nazývaných omega-3 mastné kyseliny, která je podskupinou tzv. esenciálních nenasycených mastných kyselin. Tuto nenasycenou mastnou kyselinu najdeme již v mateřském mléce. Po celý život je potřeba tuto kyselinu přijímat v dostatečném množství. Je nejen zdrojem energie, ale má pozitivní vliv na celý organismus, bez ní nemůže organismus správně fungovat.

Zdraví nebezpečné příznaky nedostatku ALA:


  • vysoký krevní tlak
  • srdeční onemocnění
  • zvýšená hladina cholesterolu

Hlavní účinky kyseliny linolenové (ALA):


  • vliv na řízení a souhru životních procesů v těle
  • vliv na správnou funkci buněčných stěn a nervů
  • podpora imunitního systému
  • vliv na kvalitu cév
  • schopnost snížit hladinu cholesterolu a krevní tlak
  • snižuje riziko vzniku infarktu myokardu či jeho opakování
  • zlepšuje průběh zánětlivých procesů
  • autoimunitní onemocnění (revmatoidní artritida, lupus, roztroušená sklerosa, ..)
  • pozitivní vliv při léčbě ekzému, lupénky
  • alergická onemocnění
  • tlumí nepříjemné potíže u žen s premenstruačním syndromem a u žen v klimaktériu
  • pomáhá uchovat zdravý mozek a nervy (zastoupení omega-3 mastných kyselin v nervových tkáních)

Přírodní zdroje ALA:



Děti v průběhu kojení mívají dostatek ALA v organismu, pokud jí matka stravu obsahující přiměřené množství této látky.

Doporučená denní dávka ALA u dospělých je okolo 2 gramů.

Duševně i fyzicky pracujícím, těhotným a kojícím ženám, dospívajícím a starším osobám napomáhá ALA v období zvýšených nároků na organismus svými tonizujícími účinky k zachování zdraví.

Uvedené příznaky z nedostatku nenasycených mastných kyselin mohou být také vyvolány nedostatkem jiných důležitých látek či probíhající nemocí. O užívání nenasycených mastných kyselin jako doplňku stravy se vždy poraďte předem s ošetřujícím lékařem.


Sdílet na: Facebook Linkuj.cz Jagg.cz
Přehled komentářů k článku
... doposud nebyl přidán žádný komentář ...
Vyhledávání na webu nasevyziva.cz:



 
domácí lékař Domací lékař - alternativní medicína

léčba, prevence, osvědčené postupy našich předků
 
 
 

(c) Naše výživa, 2010-2017 - Provozní podmínky serveru - Použití cookies - Kontakty    Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní